Elektrolyten voor sporters

01-01-2022

Mensen die regelmatig en intensief sporten zijn gebaat bij een aanvulling van elektrolyten.  

Wat zijn elektrolyten precies?
Elektrolyten zijn in een vloeistof opgeloste mineralen in ionische vorm (dat wil zeggen niet in verbinding met andere elementen, maar als losse elektrisch geladen deeltjes). Keukenzout (natriumchloride) bijvoorbeeld wordt als het oplost in water opgesplitst in de ionen Na+ (positief geladen natrium) en Cl- (negatief geladen chloride). Op deze manier komen mineralen ook in ons lichaam voor, opgelost in intra- en extracellulaire vloeistoffen zoals bloedplasma, en spelen ze een rol bij diverse processen. Voorbeelden van belangrijke elektrolyten zijn natrium, kalium, magnesium en chloride. Wanneer iemand veel zweet, gaat veel natrium verloren en in mindere mate ook andere elektrolyten, omdat deze mee naar buiten komen met het transpiratievocht.

Vocht- en elektrolytenbalans
Het lichaam verliest vooral natrium (en chloride) via zweet omdat natrium zich vooral extracellulair (zoals in de bloedbaan) bevindt en kalium en magnesium met name intracellulair. Het is belangrijk voor het lichaam om zowel de juiste vochtbalans als de elektrolytenbalans te handhaven. Als een sporter uitsluitend water drinkt om te compenseren voor het vochtverlies, maar hierbij geen natrium aanvult, dan zal het bloed ‘verdund’ raken en de relatieve concentratie van natriumionen afnemen. Dit kan gevolgen hebben voor de normale fysiologische functie. Daarom is het van belang om eveneens extra natrium in te nemen bij het sporten, om het verloren natrium aan te vullen. Beter is nog om ook chloride en kleine hoeveelheden kalium en magnesium te suppleren.

figuur 2

Figuur: Het aanvullen van vocht en natrium bij het sporten.